Σελίδες

Κυριακή 19 Απριλίου 2015

Το Ηπειρωτικό Πολυφωνικό Τραγούδι αναγνωρίστηκε από την UNESCO ως πολιτιστική κληρονομιά της Αλβανίας! - ερώτηση βουλευτή Χ.Α. Χρήστου Παππά

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

ΘΕΜΑ: «Το Ηπειρωτικό Πολυφωνικό Τραγούδι αναγνωρίστηκε από την UNESCO ως πολιτιστική κληρονομιά της Αλβανίας»    

Ένα ακόμη χτύπημα δέχτηκε η ελληνική και πολιτιστική κληρονομιά καθώς το Πολυφωνικό Τραγούδι, το καμάρι της Ηπείρου, κατοχυρώθηκε από την UNESCO ως αλβανική πολιτιστική κληρονομιά. Το Ηπειρώτικο Πολυφωνικό τραγούδι αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες μουσικές φόρμες στην ανατολική Μεσόγειο και στα Βαλκάνια, αλλά και στο παγκόσμιο ρεπερτόριο της λαϊκής πολυφωνίας. Η καταγωγή αυτής της πολυφωνικής φόρμας, ανάγεται σε πολύ παλιές εποχές. 
Οι μελωδίες των πολυφωνικών τραγουδιών (μαζί με ορισμένα ακόμη της Ηπείρου και της Θεσσαλίας) είναι οι μοναδικές στον ελλαδικό χώρο που έχουν διατηρήσει την ανημίτονη πεντατονική κλίμακα (κλίμακα που αποτελείται από πέντε νότες χωρίς ημιτόνια). Η κλίμακα αυτή, σύμφωνα με μουσικολόγους, ταυτίζεται με το δώριο τρόπο των αρχαίων Ελλήνων, την κατεξοχήν «ελληνική αρμονία». Εκτός από την κλίμακά του, στοιχεία που συνηγορούν στην παλαιότατη καταγωγή του είδους αποτελούν ο φωνητικός, ομαδικός, ρητορικός και τροπικός του χαρακτήρας.

Το Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι που αποτελεί αποτύπωμα και κατάθεση ψυχής το συναντάμε στα βορειοδυτικά του Νομού Ιωαννίνων (χωριά του Πωγωνίου, Παρακάλαμος, χωριά βόρεια της Κόνιτσας), σε ελάχιστα χωριά στα βορειοανατολικά της Θεσπρωτίας (Τσαμαντάς, Λιάς, Βαβούρι, Πόβλα) και, κυρίως, στη Βόρειο Ήπειρο, στα χωριά της ελληνικής μειονότητας στα νότια της Αλβανίας (Δερόπολη, Άνω Πωγώνι, Βουθρωτό, Χειμάρα). Το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει την πολυφωνική μουσική της Ηπείρου είναι η έκφραση του ιδιαίτερου κοινωνικού περιβάλλοντος όπως αυτή αποτυπώνεται στις εκφάνσεις της καθημερινότητας του Ηπειρώτη: από τις αγροτικές-κτηνοτροφικές εργασίες μέχρι την ώρα της ανάπαυλας γύρω από την οικογενειακή εστία, από τη γέννηση, το γάμο μέχρι το θάνατο.

Η Αλβανία με τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας και με παραποιημένα στοιχεία κατάφερε να κατοχυρώσει στην UNESCO ως άυλο αγαθό της δικής της πολιτιστικής κληρονομιάς το Πολυφωνικό Τραγούδι της Ηπείρου. Η ολιγωρία και η προκλητική αδιαφορία των παρελθόντων κυβερνήσεων στέρησε από την πατρίδα μας την ευκαιρία να κατοχυρώσει αυτό το έργο, το γεννημένο και θρεμμένο με τις χαρές, τις λύπες, τα βάσανα και τους καημούς του λαού μας για αιώνες ολόκληρους, ως δικό της έργο. Το ίδιο άλλωστε συνέβη και με τα Αναστενάρια των Σερρών και της Δράμας τα οποία η Βουλγαρία κατοχύρωσε ως δική της πολιτιστική κληρονομιά.
Ωστόσο, δεν είναι αργά για να εκπληρωθεί το εθνικό χρέος της ανεύρεσης και ανάδειξης των αξιών αυτών, των άυλων δηλαδή πολιτισμικών αγαθών που αποτελούν δημιουργία του λαού μας, που μας συντροφεύουν καθημερινά και εξελίσσονται παράλληλα με την ελληνική πραγματικότητα-καθημερινότητα.

Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:

Τι προτίθενται να κάνουν προκειμένου η UNESCO να αναθεωρήσει την κατοχύρωση του Πολυφωνικού Τραγουδιού ως άυλη πολιτισμική κληρονομιά της Αλβανίας δεδομένου ότι η κατοχύρωση αυτή στηρίζεται σε παραποιημένα στοιχεία που διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα;

Θα ενεργήσουν από κοινού με τους αρμόδιους τοπικούς φορείς για την πλήρη και ενδελεχή καταγραφή και  ανάδειξη των εκφάνσεων της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας προκειμένου αυτή να διασωθεί, να κατοχυρωθεί ως ελληνική και να εξελιχθεί;


Με ποιους τρόπους θα γίνει η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των Ελλήνων για το τόσο σημαντικό αυτό εθνικό ζήτημα πριν υποστούμε την απώλεια και άλλων ελληνικών άυλων πολιτισμικών αγαθών προς όφελος άλλων χωρών που επιβουλεύονται την κατοχύρωση τους;

Τι θα πράξουν για πολιτισμικά αγαθά που είναι υπό ένταξη στον κατάλογο της UNESCO όπως π.χ. είναι τα Ιερά Δάση των Χωριών του Ζαγορίου και της Κόνιτσας, η μετακινούμενη κτηνοτροφία σε Ήπειρο και Θεσσαλία αλλά και οι Μπούλες από τη Νάουσα, οι Ζακυνθινές Ομιλίες, η Μεσογειακή Διατροφή, η Ξυλοναυπηγική, η Μαρμαροτεχνία από την Τήνο, τα Ριζίτικα στην Κρήτη, οι γιορτές της Μεσοσπορίτισσας στην Ελευσίνα καθώς και τόσα άλλα κομμάτια του άυλου πολιτισμού μας;

Αθήνα, 16/04/2015
Ο ερωτών Βουλευτής
Χρήστος Παππάς
Βουλευτής Επικρατείας
ΛΑΪΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ - ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ

www.xryshaygh.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια τα οποία προσβάλουν και θίγουν πρόσωπα θα διαγράφονται.
Ανώνυμα μηνύματα που θα θίγουν επώνυμα άτομα θα διαγράφονται.
Σας προσκαλούμαι σε έναν διάλογο απόψεων και θέσεων για ένα καλύτερο μέλλων της ιδιαίτερης πατρίδος μας.