Η Ε.Ε. πρέπει να εγκρίνει την άμεση καταβολή 500 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους για αποζημιώσεις κατασκευαστών των μεγάλων οδικών αξόνων.
• Με το βλέμμα στραμμένο στην ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού είναι οι Ηπειρώτες, περιμένοντας την μεγάλη στιγμή που η διαδρομή Γιάννενα – Αντίρριο, όχι μόνο θα συντομευθεί και θα πραγματοποιείται σε 1,5 περίπου ώρα, αλλά κυρίως θα είναι ασφαλής, αφού τα σημεία «καρμανιόλα» που όλα τα προηγούμενα χρόνια ευθύνονταν για σοβαρά – ακόμη και θανατηφόρα τροχαία – θα αποτελούν παρελθόν.
Οι εργασίες σε γενικές γραμμές προχωρούν με πολύ γρήγορους ρυθμούς σε όλα σχεδόν τα εργοτάξια και σταδιακά θα δίνονται στην κυκλοφορία τμήματα του μεγάλου αυτού οδικού άξονα.
Ωστόσο, οι αποζημιώσεις και το πριμ επιτάχυνσης στις κοινοπραξίες των μεγάλων οδικών έργων εξακολουθούν να αποτελούν μέγα «πονοκέφαλο» για την Κυβέρνηση που ζητά από την Ε.Ε. να εγκρίνει 500 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους.
Ωστόσο, οι αποζημιώσεις και το πριμ επιτάχυνσης στις κοινοπραξίες των μεγάλων οδικών έργων εξακολουθούν να αποτελούν μέγα «πονοκέφαλο» για την Κυβέρνηση που ζητά από την Ε.Ε. να εγκρίνει 500 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους.
Η παράκαμψη Αμφιλοχίας
Πάντως ένα από τα δύσκολα κομμάτια της Ιόνιας Οδού– εκτός συγκλονιστικού απροόπτου – αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου. Ο λόγος για την παράκαμψη Αμφιλοχίας, με τις εργασίες πλέον, σύμφωνα με το e-maistros.gr, να έχουν επικεντρωθεί στον κόμβο, καθώς στα υπόλοιπα 25 χιλιόμετρα έχει γίνει η περίφραξη, ο φωτισμός, διαβάσεις και ολοκληρώνεται η σήμανση.
Μεγάλο «αγκάθι» στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος, παίζει η εξέλιξη των εργασιών στο σημείο της καθίζησης, λίγο πριν τον ανισόπεδο κόμβο. Στο σημείο αυτό και σε έκταση 6.000 τ.μ. αφαιρέθηκαν μπάζα και τοποθετήθηκε φελιζόλ, με σκοπό την αφαίρεση φορτίου 11.500 τόνων. Στο σημείο των ΣΕΑ έγινε ανέγερση του πρώτου κτιρίου και ακολουθούν άλλα δύο.
Πάντως ένα από τα δύσκολα κομμάτια της Ιόνιας Οδού– εκτός συγκλονιστικού απροόπτου – αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου. Ο λόγος για την παράκαμψη Αμφιλοχίας, με τις εργασίες πλέον, σύμφωνα με το e-maistros.gr, να έχουν επικεντρωθεί στον κόμβο, καθώς στα υπόλοιπα 25 χιλιόμετρα έχει γίνει η περίφραξη, ο φωτισμός, διαβάσεις και ολοκληρώνεται η σήμανση.
Μεγάλο «αγκάθι» στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος, παίζει η εξέλιξη των εργασιών στο σημείο της καθίζησης, λίγο πριν τον ανισόπεδο κόμβο. Στο σημείο αυτό και σε έκταση 6.000 τ.μ. αφαιρέθηκαν μπάζα και τοποθετήθηκε φελιζόλ, με σκοπό την αφαίρεση φορτίου 11.500 τόνων. Στο σημείο των ΣΕΑ έγινε ανέγερση του πρώτου κτιρίου και ακολουθούν άλλα δύο.
Συντομεύεται το ταξίδι
Όταν ολοκληρωθεί η Ιόνια στο σύνολό της, σε συνδυασμό και με την παραχώρηση του οδικού άξονα Κορίνθου – Πατρών, τότε το ταξίδι Γιάννενα – Αθήνα, θα γίνεται το πολύ σε 4 ώρες, μέσα από σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, αλλάζοντας σημαντικά τον οδικό χάρτη της χώρας. Μάλιστα, σε συνδυασμό και με την Εγνατία Οδό, τα οφέλη της οποίας ήδη απολαμβάνουν οι Ηπειρώτες, προς την Βόρεια Ελλάδα, όπως και την ολοκλήρωση του άλλου σημαντικού οδικού άξονα Ε-65, που θα φέρει πιο κοντά την Ήπειρο με την κεντρική Ελλάδα, τότε η περιοχή μας θα βγει άπαξ δια παντός από την οδική απομόνωση!
Όταν ολοκληρωθεί η Ιόνια στο σύνολό της, σε συνδυασμό και με την παραχώρηση του οδικού άξονα Κορίνθου – Πατρών, τότε το ταξίδι Γιάννενα – Αθήνα, θα γίνεται το πολύ σε 4 ώρες, μέσα από σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, αλλάζοντας σημαντικά τον οδικό χάρτη της χώρας. Μάλιστα, σε συνδυασμό και με την Εγνατία Οδό, τα οφέλη της οποίας ήδη απολαμβάνουν οι Ηπειρώτες, προς την Βόρεια Ελλάδα, όπως και την ολοκλήρωση του άλλου σημαντικού οδικού άξονα Ε-65, που θα φέρει πιο κοντά την Ήπειρο με την κεντρική Ελλάδα, τότε η περιοχή μας θα βγει άπαξ δια παντός από την οδική απομόνωση!
Μάχη με τον χρόνο!
Βέβαια, για να συμβεί αυτό θα πρέπει τα περισσότερα εναπομείναντα τμήματα να ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος, δηλαδή έως τον Μάρτιο του 2017 (με κάποιες εξαιρέσεις, που θα πάρουν μια ολιγόμηνη παράταση). Και μπορεί όντως σήμερα οι εργασίες να βρίσκονται στο «φουλ» και τα εργοτάξια να δουλεύουν με εντατικούς ρυθμούς (βοηθούν σημαντικά και οι καιρικές συνθήκες), ωστόσο όπως αποκαλύπτει η «Καθημερινή της Κυριακής» και ο Γιώργος Λιάλιος, η καταβολή των αποζημιώσεων και των πριμ επιτάχυνσης στις κοινοπραξίες των παραχωρησιούχων αποτελεί «πονοκέφαλο» για την Κυβέρνηση.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες θα πρέπει να κλείσουν έναν τεράστιο κατάλογο εκκρεμοτήτων –απαλλοτριώσεις, αδειοδοτήσεις, μετακινήσεις δικτύων– πολλές από τις οποίες χρονίζουν, μόλις οκτώ μήνες πριν από την αδιαπραγμάτευτη πλέον ημερομηνία παράδοσης των έργων.
Βέβαια, για να συμβεί αυτό θα πρέπει τα περισσότερα εναπομείναντα τμήματα να ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος, δηλαδή έως τον Μάρτιο του 2017 (με κάποιες εξαιρέσεις, που θα πάρουν μια ολιγόμηνη παράταση). Και μπορεί όντως σήμερα οι εργασίες να βρίσκονται στο «φουλ» και τα εργοτάξια να δουλεύουν με εντατικούς ρυθμούς (βοηθούν σημαντικά και οι καιρικές συνθήκες), ωστόσο όπως αποκαλύπτει η «Καθημερινή της Κυριακής» και ο Γιώργος Λιάλιος, η καταβολή των αποζημιώσεων και των πριμ επιτάχυνσης στις κοινοπραξίες των παραχωρησιούχων αποτελεί «πονοκέφαλο» για την Κυβέρνηση.
Παράλληλα, οι υπηρεσίες θα πρέπει να κλείσουν έναν τεράστιο κατάλογο εκκρεμοτήτων –απαλλοτριώσεις, αδειοδοτήσεις, μετακινήσεις δικτύων– πολλές από τις οποίες χρονίζουν, μόλις οκτώ μήνες πριν από την αδιαπραγμάτευτη πλέον ημερομηνία παράδοσης των έργων.
Καταβάλλει αποζημιώσεις
Έχοντας εξαντλήσει κάθε δυνατότητα επιείκειας, οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν είναι διατεθειμένες να ανεχθούν άλλη καθυστέρηση. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση ύστερα από νέο γύρο διαπραγματεύσεων, αποφάσισε να καταβάλει νέες αποζημιώσεις (για όσα φέρει ευθύνη) και πριμ επιτάχυνσης, ώστε οι κατασκευαστές να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τα έργα μέσα στον ελάχιστο χρόνο που απομένει. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη υπογραφεί δύο συμφωνίες, με τη Νέα Οδό (που κατασκευάζει την Ιόνια οδό) και την Κεντρική Οδό (που κατασκευάζει τον Ε65), βάσει των οποίων οι δύο κοινοπραξίες, όπως αποκάλυψε η «Κ», θα λάβουν συνολικά 241,5 εκατ. ευρώ. Επίσης επίκειται η υπογραφή ανάλογης συμφωνίας με την Ολυμπία Οδό, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε διεκδικήσει περί τα 150 εκατ. ευρώ. Η υπογραφή της συμφωνίας φέρεται να έχει «μπλοκαριστεί» όχι από το Δημόσιο αλλά από έναν από τους βασικούς εταίρους της κοινοπραξίας, που έχει κάποιες επιπρόσθετες διεκδικήσεις. Ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι θα υπογραφεί μέσα στις επόμενες ημέρες.
Έχοντας εξαντλήσει κάθε δυνατότητα επιείκειας, οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν είναι διατεθειμένες να ανεχθούν άλλη καθυστέρηση. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση ύστερα από νέο γύρο διαπραγματεύσεων, αποφάσισε να καταβάλει νέες αποζημιώσεις (για όσα φέρει ευθύνη) και πριμ επιτάχυνσης, ώστε οι κατασκευαστές να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τα έργα μέσα στον ελάχιστο χρόνο που απομένει. Στο πλαίσιο αυτό έχουν ήδη υπογραφεί δύο συμφωνίες, με τη Νέα Οδό (που κατασκευάζει την Ιόνια οδό) και την Κεντρική Οδό (που κατασκευάζει τον Ε65), βάσει των οποίων οι δύο κοινοπραξίες, όπως αποκάλυψε η «Κ», θα λάβουν συνολικά 241,5 εκατ. ευρώ. Επίσης επίκειται η υπογραφή ανάλογης συμφωνίας με την Ολυμπία Οδό, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε διεκδικήσει περί τα 150 εκατ. ευρώ. Η υπογραφή της συμφωνίας φέρεται να έχει «μπλοκαριστεί» όχι από το Δημόσιο αλλά από έναν από τους βασικούς εταίρους της κοινοπραξίας, που έχει κάποιες επιπρόσθετες διεκδικήσεις. Ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι θα υπογραφεί μέσα στις επόμενες ημέρες.
Στενεύουν τα περιθώρια!
Το βασικό ζητούμενο, λοιπόν, είναι η καταβολή των χρημάτων. Το υπουργείο Οικονομικών αναζητεί τρόπο ώστε οι κοινοτικές υπηρεσίες να εγκρίνουν την καταβολή σχεδόν μισού δισ. ευρώ (από εθνικούς πόρους), σε μια περίοδο όπου τα ταμειακά διαθέσιμα είναι περιορισμένα.
Όλα αυτά μέχρι το τέλος Ιουλίου, καθώς οι εργολάβοι των έργων διαμηνύουν σε κάθε ευκαιρία στην κυβέρνηση ότι δεν μπορούν να εκτεθούν περισσότερο οικονομικά. Οι υπηρεσίες επεξεργάζονται διάφορα σενάρια και «μηχανισμούς», ακόμα και εκτός της «πεπατημένης».
Παράλληλα, οι υπηρεσίες «τρέχουν» με ταχείς ρυθμούς για την επίλυση των δεκάδων εκκρεμοτήτων, από τις οποίες εξαρτάται άμεσα η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων. Χαρακτηριστικό είναι ότι το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε το προηγούμενο δεκαήμερο πλήθος αποφάσεων για την καταβολή αποζημιώσεων για απαλλοτριωτέες εκτάσεις, ενώ το υπουργείο Περιβάλλοντος αδειοδοτήσεις (τεχνικές περιβαλλοντικές μελέτες για εγκατάσταση εργοταξίων) σε μεγάλο αριθμό θέσεων.
* * *
Η πρόοδος του άξονα Κορίνθου-Πατρών (κοινοπραξία Ολυμπία Οδός) βρίσκεται σήμερα περίπου στο 77%, της Ιόνιας Οδού (κοινοπραξία Νέα Οδός) στο 76% και του Ε-65 (κοινοπραξία Κεντρική Οδός) στο 76%.
Το βασικό ζητούμενο, λοιπόν, είναι η καταβολή των χρημάτων. Το υπουργείο Οικονομικών αναζητεί τρόπο ώστε οι κοινοτικές υπηρεσίες να εγκρίνουν την καταβολή σχεδόν μισού δισ. ευρώ (από εθνικούς πόρους), σε μια περίοδο όπου τα ταμειακά διαθέσιμα είναι περιορισμένα.
Όλα αυτά μέχρι το τέλος Ιουλίου, καθώς οι εργολάβοι των έργων διαμηνύουν σε κάθε ευκαιρία στην κυβέρνηση ότι δεν μπορούν να εκτεθούν περισσότερο οικονομικά. Οι υπηρεσίες επεξεργάζονται διάφορα σενάρια και «μηχανισμούς», ακόμα και εκτός της «πεπατημένης».
Παράλληλα, οι υπηρεσίες «τρέχουν» με ταχείς ρυθμούς για την επίλυση των δεκάδων εκκρεμοτήτων, από τις οποίες εξαρτάται άμεσα η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων. Χαρακτηριστικό είναι ότι το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε το προηγούμενο δεκαήμερο πλήθος αποφάσεων για την καταβολή αποζημιώσεων για απαλλοτριωτέες εκτάσεις, ενώ το υπουργείο Περιβάλλοντος αδειοδοτήσεις (τεχνικές περιβαλλοντικές μελέτες για εγκατάσταση εργοταξίων) σε μεγάλο αριθμό θέσεων.
* * *
Η πρόοδος του άξονα Κορίνθου-Πατρών (κοινοπραξία Ολυμπία Οδός) βρίσκεται σήμερα περίπου στο 77%, της Ιόνιας Οδού (κοινοπραξία Νέα Οδός) στο 76% και του Ε-65 (κοινοπραξία Κεντρική Οδός) στο 76%.
ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια τα οποία προσβάλουν και θίγουν πρόσωπα θα διαγράφονται.
Ανώνυμα μηνύματα που θα θίγουν επώνυμα άτομα θα διαγράφονται.
Σας προσκαλούμαι σε έναν διάλογο απόψεων και θέσεων για ένα καλύτερο μέλλων της ιδιαίτερης πατρίδος μας.