Χωρίς απτά αποτελέσματα ολοκληρώθηκε στις 20 Μαρτίου ο τέταρτος κύκλος επαφών Ελλάδας - Αλβανίας για τη μελέτη των σχολικών εγχειριδίων και την απάλειψη αλυτρωτικών εκφράσεων και διατυπώσεων.
Η διμερής επιτροπή συνεδρίασε στο υπουργείο Παιδείας και η συνάντηση αποτέλεσε συνέχεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στο αλβανικό υπουργείο Παιδείας, τον Ιανουάριο του 2018. Οι συζητήσεις, όπως ανακοινώθηκε, έλαβαν χώρα σε πολύ θετικό κλίμα και από τις δύο πλευρές.
Σύμφωνα με πληροφορίες από διπλωματικές πηγές, στη συνεδρίαση τέθηκε το θέμα των ατυχών και αλυτρωτικών διατυπώσεων στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας και Γεωγραφίας της γειτονικής χώρας.
Στα σχολικά εγχειρίδια Γεωγραφίας της 9ης και της 12ης τάξης του αλβανικού σχολείου, που αντιστοιχούν στις τάξεις Γ' Γυμνασίου και Γ' Λυκείου, συνεχίζουν να παρουσιάζουν ως «αλβανικά εδάφη» περιοχές, όπως η Κόνιτσα, η Καστοριά, η Πρέβεζα, η Αρτα και η Ηγουμενίτσα. Επίσης, κατά τρόπο ανιστόρητο καλλιεργείται στους μαθητές των αλβανικών σχολείων η αντίληψη ότι τα εδάφη της περιοχής της Ηπείρου, όπως η Θεσπρωτία, τα Ιωάννινα, η Πρέβεζα, δεν είναι ελληνικά, αλλά προϊόν υφαρπαγής τους. Εντύπωση, εξάλλου, προκαλούν και οι φράσεις περί της «αλβανικής περιοχής της Τσαμουριάς», αλλά και η αναφορά στον πληθυσμό «αλύτρωτων αλβανικών περιοχών».
Οι συγκεκριμένες διατυπώσεις δεν πληρούν τα κριτήρια της UNESCO για τις εκπαιδευτικές αξίες, δηλαδή την προώθηση της ανεκτικότητας, της αμοιβαίας κατανόησης και της αποφυγής αναπαραγωγής αρνητικών στερεοτύπων.
Η εκπλήρωση των κριτηρίων της UNESCO είναι η βασική διαπραγματευτική γραμμή που ακολουθεί η Ελλάδα απέναντι στην Αλβανία για την αλλαγή των σχετικών διατυπώσεων στα σχολικά εγχειρίδια της τελευταίας. Διπλωματικοί κύκλοι εξέφραζαν την ικανοποίησή τους για την πορεία των διαπραγματεύσεων, εκτιμώντας ότι απτά αποτελέσματα αναμένονται μέσα στο επόμενο διάστημα.
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι το ζήτημα των σχολικών εγχειριδίων δεν είναι το μοναδικό ανοιχτό θέμα στην ελληνοαλβανική ατζέντα, καθώς σε εξέλιξη βρίσκονται η διαπραγμάτευση για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών ανάμεσα στις δύο χώρες, αλλά και η συμφωνία για τα ελληνικά στρατιωτικά νεκροταφεία και την εκταφή και ταυτοποίηση των νεκρών του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.
Αντ. Τριανταφύλλου
Σύμφωνα με πληροφορίες από διπλωματικές πηγές, στη συνεδρίαση τέθηκε το θέμα των ατυχών και αλυτρωτικών διατυπώσεων στα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας και Γεωγραφίας της γειτονικής χώρας.
Στα σχολικά εγχειρίδια Γεωγραφίας της 9ης και της 12ης τάξης του αλβανικού σχολείου, που αντιστοιχούν στις τάξεις Γ' Γυμνασίου και Γ' Λυκείου, συνεχίζουν να παρουσιάζουν ως «αλβανικά εδάφη» περιοχές, όπως η Κόνιτσα, η Καστοριά, η Πρέβεζα, η Αρτα και η Ηγουμενίτσα. Επίσης, κατά τρόπο ανιστόρητο καλλιεργείται στους μαθητές των αλβανικών σχολείων η αντίληψη ότι τα εδάφη της περιοχής της Ηπείρου, όπως η Θεσπρωτία, τα Ιωάννινα, η Πρέβεζα, δεν είναι ελληνικά, αλλά προϊόν υφαρπαγής τους. Εντύπωση, εξάλλου, προκαλούν και οι φράσεις περί της «αλβανικής περιοχής της Τσαμουριάς», αλλά και η αναφορά στον πληθυσμό «αλύτρωτων αλβανικών περιοχών».
Οι συγκεκριμένες διατυπώσεις δεν πληρούν τα κριτήρια της UNESCO για τις εκπαιδευτικές αξίες, δηλαδή την προώθηση της ανεκτικότητας, της αμοιβαίας κατανόησης και της αποφυγής αναπαραγωγής αρνητικών στερεοτύπων.
Η εκπλήρωση των κριτηρίων της UNESCO είναι η βασική διαπραγματευτική γραμμή που ακολουθεί η Ελλάδα απέναντι στην Αλβανία για την αλλαγή των σχετικών διατυπώσεων στα σχολικά εγχειρίδια της τελευταίας. Διπλωματικοί κύκλοι εξέφραζαν την ικανοποίησή τους για την πορεία των διαπραγματεύσεων, εκτιμώντας ότι απτά αποτελέσματα αναμένονται μέσα στο επόμενο διάστημα.
Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι το ζήτημα των σχολικών εγχειριδίων δεν είναι το μοναδικό ανοιχτό θέμα στην ελληνοαλβανική ατζέντα, καθώς σε εξέλιξη βρίσκονται η διαπραγμάτευση για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών ανάμεσα στις δύο χώρες, αλλά και η συμφωνία για τα ελληνικά στρατιωτικά νεκροταφεία και την εκταφή και ταυτοποίηση των νεκρών του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.
Αντ. Τριανταφύλλου
δημοκρατία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια τα οποία προσβάλουν και θίγουν πρόσωπα θα διαγράφονται.
Ανώνυμα μηνύματα που θα θίγουν επώνυμα άτομα θα διαγράφονται.
Σας προσκαλούμαι σε έναν διάλογο απόψεων και θέσεων για ένα καλύτερο μέλλων της ιδιαίτερης πατρίδος μας.